Tuesday 27 September 2011

Perlukah Pembiayaan Semula Pinjaman Perumahan (Refinance)

Ada beberapa sebab mengapa ramai orang melakukan pembiayaan semula pinjaman perumahan. Sebab paling biasa kita dengar adalah untuk mengambil kesempatan daripada kadar faedah yang diturunkan. Beberapa sebab lain membuat pembiayaan semula pinjaman rumah adalah untuk membayar hutang kad kredit yang tinggi , membuat pembaikan rumah, dan membina semula nilai kredit yang telah dipinjam agar tidak menjadi bertambah buruk.

Apakah perkara yang perlu dilihat oleh peminjam sebelum membiayai semula pinjaman perumahan ? Apabila anda membiayai semula pinjaman biasanya anda hanya membayar gadai janji lama dan menandatangani gadai janji baru. Ini bermakna sebahagian besar daripada kos yang sama apabila anda menandatangani gadai janji yang asal. Anda boleh dikenakan bayaran penalti untuk membayar nota awal tertakluk kepada negeri atau syarat-syarat pinjaman perumahan anda.

Individu yang ingin membuat pembiayaan semula pinjaman perumahan perlu melihat beberapa perkara sebelum berbuat demikian. Cari syarikat yang boleh mengetepikan bayaran biasa. Ini termasuk perkara-perkara seperi yuran permohonan, yuran guaman dan yuran penilaian. Semua ini kebiasaannya dikaitkan sebagai syarat untuk menutup bayaran gadai janji baru. Ini berpotensi untuk menjimatkan beribu-beribu ringgit. Anda akan dikenakan bayaran bulanan yang lebih tinggi tetapi ia masih boleh diterima dengan penurunan kadar yang lebih rendah. Berapa lama anda bercadang untuk tinggal di rumah anda ? Jika jawapan anda hanya untuk beberapa bulan maka mungkin ini tidak dapat menampung kos yang terlibat dan anda tidak mampu untuk mendapatkan pinjaman dari syarikat yang akan membiayai semula pinjaman perumahan. 

Mereka yang membiayai semula pinjaman rumah adalah bertujuan untuk membina ekuiti dengan lebih cepat. Melakukan pinjaman seperti ini bakal menampung kos yang lebih tinggi walaupun kadar yang lebih rendah. Kelebihan dari segi membina ekuiti dengan lebih cepat dan membayar kadar faedah yang kurang daripada masa gadai janji. Jika anda ingin membiayai semula gadai janji 30 tahun kepada 15 tahun dengan kos yang tinggi, anda mungkin boleh memeriksa gadai janji untuk 20 tahun yang mana ia masih boleh memperolehi kadar yang lebih rendah.

Beberapa perkara penting perlu diambil kira pada syarikat-syarikat yang membiayai semula pinjaman perumahan. Cuba untuk mendapatkan jaminan kadar yang tetap supaya ia dikunci semasa penutupan. Anda juga boleh cuba dan lihat jika mereka bersetuju dengan penurunan kadar yang sepatutnya sebelum berlaku penutupan. Membiayai semula pinjaman perumahan adalah cukup kompetitif jika syarikat tidak melakukan salah satu daripada pilihan mereka. Anda mungkin perlu memeriksa kelebihan yang disediakan oleh syarikat lain pula. Harus diingat bahawa matlamat utama pembiayaan semula pinjaman perumahan adalah untuk mengurangkan bayaran anda atau untuk meningkatkan ekuiti rumah anda dalam masa yang singkat.



Penulis suka berkongsi informasi bermanfaat kepada semua pembaca budiman. Seorang usahawan internet separuh masa yang mengimpikan kehidupan yang bebas dari hutang. Semoga maklumat dalam blog ini memberi manfaat kepada anda. Sila LIKE dan SHARE sekiranya informasi blog ini membantu anda. Terima kasih.

Comments


EmoticonEmoticon