Tuesday 4 October 2011

Jimatkan Wang Sambil Bijak Berbelanja

Adakah anda sedar bahawa setiap minggu di kedai-kedai runcit dan kedai perkakas naik beberapa sen setiap kali membeli-belah ? Walaupun naik tu taklah banyak ... hanya beberapa sen setiap minggu dan mereka akan terus naikkan harga dari masa ke semasa tanpa kita sedari.

Tambahan pula jika barangan keperluan yang ditentukan harganya mengikut pasaran dunia. Lihatlah harga petrol itu sendiri kerana ia berkaitan dengan hal ehwal dunia kan.

Terdapat satu cara untuk kita masih lagi tetap berbelanja walaupun dengan kenaikan harga ini tanpa memberi kesan kepada kewangan peribadi yang terlalu banyak iaitu dengan cara membeli dalam kuantiti dan mencari harga barangan yang kita rasa munasabah untuk dibeli.

Sediakan beberapa ruang di rumah anda untuk meyimpan barang yang kerap digunakan. Produk-produk seperti bijirin, gula, garam, tepung, beras dan seumpamanya perlu disimpan dalam bekas yang kedap udara dan mengelakkan serangga dan tikus tidak boleh masuk ke dalamnya.

Kemudian tetapkan diri ketika berbelanja untuk mencari harga yang terbaik bagi perkara-perkara seperti peralatan bilik mandi, makanan kering dan makanan dalam tin.

Anda boleh membeli beberapa barangan pakaian seperti sarung kaki (stoking) dan seluar dalam kerana dari segi gaya memang tak akan berubah. Elakkan pembaziran membeli pakaian kanak-kanak dan pakaian wanita kerana gaya dan saiz sentiasa berubah. 

Akhir sekali saya nasihatkan cuba untuk memperoleh barangan yang digunakan untuk dua tahun kerana ia boleh dijimatkan untuk beratus-ratus RM sebenarnya.

Selamat mencuba.



Penulis suka berkongsi informasi bermanfaat kepada semua pembaca budiman. Seorang usahawan internet separuh masa yang mengimpikan kehidupan yang bebas dari hutang. Semoga maklumat dalam blog ini memberi manfaat kepada anda. Sila LIKE dan SHARE sekiranya informasi blog ini membantu anda. Terima kasih.

Comments


EmoticonEmoticon