Tuesday 18 February 2014

7 Tip Asas Pelaburan Saham Yang Perlu Diberi Perhatian

Kredit gambar dari www.momentumsaham.com


Pelbagai tip pelaburan yang telah dikongsikan dari sudut ekonomi. Perkongsian saya kali ini adalah berkenaan pelaburan saham. Dari hasil dari pembacaan buku dan blog maka saya berbesar hati untuk berkongsi 7 tip pelaburan saham dan anda bakal pelabur boleh berikan perhatian.

Walaupun tip-tip ini membantu kepada setiap pelabur, ia tidak boleh dianggap satu fomula yang sempurna dan memperolehi jaminan kejayaan.

Dalam pelaburan saham kadang-kadang anda untung dan kadang-kadang anda akan rugi.

Tip-tip ini hanyalah sekadar garis panduan asas dan bukannya satu kemestian yang perlu diikuti.



1) Periksa Pasaran Terkini

Pasaran dunia tidaklah begitu sukar untuk diketahui dari sudut pandangan yang pertama, tetapi ia tetap memerlukan usaha setiap pelabur untuk mengetahui serba sedikit ciri-ciri pasaran terkini dunia dan tempatan.

Sikap tidak ambil kisah boleh menyebabkan salah faham dan timbul kekecewaan. 

Dalam erti kata lain, anda mesti mengawal operasi secara teknikalnya sebagai satu insitusi dan juga ekonomi. 


2) Kenal Siapa Broker

Broker yang kebiasaanya dipilih bergerak hanya pada nama sahaja, jadi perkara ini dianggap penting untuk mengenali secara mendalam tentang siapa mereka, mereka pula tahu kedudukan dan profesionelisme anda.


3) Ketahui Nilai

Keadaan kewangan syarikat-syarikat adalah penting untuk pembentukan harga. Mereka ada menawarkan maklumat yang komprehensif dalam perkara ini, tetapi kadang-kadang boleh menjadi sukar bagi pelabur kecil untuk memahaminya.

Dalam kes ini, anda boleh mengambil jalan keluar kepada media khusus demi menunjukkan data  yang lebih jelas dan tepat.


4) Ketahui Apa Yang Anda Mahukan

Sebelum melakukan pelaburan, pastikan anda jelas tentang apa yang anda mahukan. Anda perlu tahu apakah matlamat pelaburan anda, tarikh akhir pelaburan anda serta risiko yang sedia anda hadapinya.

Lakukan kajian ke atas orang yang paling sesuai bagi setiap jenis pelaburan, mengambil kira faktor-faktor seperti umur, kekayaan, latar belakang keluarga, kos yang dijangkakan atau percukaian.

Sebagai contoh, seorang anak muda mempunyai harapan untuk meningkatkan pendapatan mereka dari masa ke masa dan mengambil lebih banyak risiko.


5) Pantau Nilai Sumbangan

Perlu sering melakukan pemantauan nilai sumbangan sebagai tindakan pelaburan seperti mana yang dilakukan pada pelaburan yang lain.

Potfolio pelaburan tidak selamanya kekal dan nilai-nilai tidak lagi boleh menjadi menarik.

Pelabur kecil lebih cenderung meletakkan wang mereka dalam jangka sederhana dan susulan jangka panjang boleh menyekat pertambahan nilai mereka dan mula mengabaikan perkara yang lain.


6) Mempelbagaikan Pembelian

Jangan letakkan semua telur anda dalam satu bakul, kerana jika jatuh ia boleh memecahkan semua sekali gus. Adalah lebih baik untuk mempelbagaikan pembelian. Jika anda mempunyai portfolio (pelbagai) saham, salah satu saham mungkin mempunyai potensi kerugian, tetapi dengan cara ini anda boleh mengimbangi kerugian ini dengan pelaburan saham lain. Perkara ini dapat mengurangkan risiko kerugian.


7) Dapatkan Nasihat

Walaupun anda rasa anda telah mengawal keseluruhan pasaran dan mengetahui semua maklumat yang ada mengenai perkara ini, ia adalah lebih baik untuk mengesahkan ramalan dengan beberapa penasihat pelaburan. 

Terdapat ramai penasihat pelaburan diluar sana yang tahu secara khusus nilai-nilai tertentu, dan mengetahui dengan lebih tepat tentang nilai pelaburan daripada pengurusan mereka. Nasihat mereka sangat membantu, walaupun ia melibatkan perbelanjaan pada mulanya, ia kebiasaanya dikembalikan dengan hasil yang menguntungkan. Kebanyakan masa anda kelak lebih banyak melakukan 'overview' keseluruhan pasaran dan penasihat pelaburan menyediakan sektor yang lebih teliti.  


Sekian dahulu perkongsian saya pada kali ini. Diharap sedikit sebanyak 7 tips ini bakal membantu anda kelak.


Daripada;
Azeri bin Abdul Wahab


P.S : Majoriti bangsa cina termasuk apek yang menoreh getah melabur dalam saham KLSE dan ia menyedarkan saya untuk melakukan pelaburan saham dan termasuklah diri anda kelak ! In Syaa Allah.

P.S.S : Ramai yang salah faham terutamanya bangsa melayu tentang pelaburan saham. Ada Video pengenalan tentang asas pelaburan saham yang bernilai RM99 dan bakal diberikan secara percuma kepada anda. Anda boleh segera dapatkan di sini !





Penulis suka berkongsi informasi bermanfaat kepada semua pembaca budiman. Seorang usahawan internet separuh masa yang mengimpikan kehidupan yang bebas dari hutang. Semoga maklumat dalam blog ini memberi manfaat kepada anda. Sila LIKE dan SHARE sekiranya informasi blog ini membantu anda. Terima kasih.

Comments


EmoticonEmoticon